مهندس حسن آیت اللهی دبیری پرتلاش،مدیری،متعهدوپیگیر دهه 40 و50 خورشیدی
نویسنده: بی بی زینب مرآت - ۱۳٩٦/۳/۱٧
جناب آقای مهندس میرزا حسن آیت اللهی متولد 1310/01/18 شهر یزد می باشند ایشان فرزند آقا شیخ احمد از فرهنگیان زمان خود بودند . پدرشان تحصیلات حوزوى داشته و در سال ١٣٠٨ شمسى در اداره فرهنگ آن زمان به عنوان معلم و بعد مدیر دبستان مهرجرد میبد استخدام و حدود سال ١٣١6 طى یک دوره بازآموزى ادارى به اداره فرهنگ و اوقاف یزد منتقل شده و در سال ١٣٣٧ بازنشسته ودر ٩۶ سالگی بدیارحق شتافتند.
آقای مهندس آیت اللهی از نسل پنجم دختری زنده یاد آخوند ملااسماعیل بانى مسجد ملااسماعیل یزد می باشند و مادرشان فاطمه شریعت یزدى فرزند محمد حسن امین الشریعه بودند
دوره ابتدائی: در سال 1316 وارد دبستان بٓدِر یزد به مدیریت آقای حمزوى شدندمعلمان ایشان آقایان دایی ونصرت الله افضل و عباس آقارشتى و آقا حسین جلیلى بودند.
تحصیلات دبیرستان: در سال 1323وارد دببرستان ایرانشهر یزد به ریاست آقاى احمد طاهرى و دبیرانی همچون آقایان علیمحمد کاوه، جعفرعلیم مروستى، محمدتقی حجت، ابوالقاسم قلمسیاه، سید جمال الدین ناصرى مهریزی، کاظم علایی، سید محمد شکوهى و محمود کریمى بودند و دوره دوم متوسطه را در دبیرستان شرف تهران بپایان رسانده و بلافاصله بعد از دیپلم ابتدا به عنوان آموزگار استخدام اموزش و پرورش تهران شده و بلافاصله بعد از اخذ دیپلم طبیعی وارد دانشگاه تهران شدند .
تحصیلات دانشگاهی : در سال ١٣٣٨ از دانشکده مهندسی کشاورزى دانشگاه تهران با مدرک فوق لیسانس فارغ التحصیل شدند
تحصیلات دانشگاهی : در سال ١٣٣٨ از دانشکده مهندسی کشاورزى دانشگاه تهران با مدرک فوق لیسانس فارغ التحصیل شدند. در ان زمان دوره اموزشى تا فوق لیسانس به صورت پیوسته بوده است
خدمات اداری : چند سالى به عنوان آموزگار در آموزش و پرورش تهران انجام وظیفه نمودند و پس از پایان تحصیلات دانشگاهى حدود پنج سال به عنوان بازرس کشاورزى در کارخانجات قند مرودشت و شازند و تربت حیدریه (وابسته به سازمان برنامه) انجام وظیفه نموده و مجددا به خدمت آموزش و پرورش برگشتند. .
استاد میرزا حسن آیت اللهی در سال1343 در کرمان ابتدا به عنوان دبیر فنى مرکز آموزش کشاورزى و بعد بمدیریت مرکز شبانه روزی آموزش کشاورزی، که تابعه وزارت آموزش و پرورش بود منصوب و بعد از دوسال درخواست انتقال از کرمان را نموده و در اسفند ماه 1345 توسط آقای مهندس نفیسی معاونت فنی وزارت آموزش و پرورش به تهران می روند. در این ملاقات آقای نفیسی دو شهر یزد و ارومیه را جهت خدمت آقای مهندس پیشنهاد می دهند اما استاد انتخاب محل را به عهده خود معاونت یعنی آقای نفیسی می گذارند در نتیجه مدیریت هنرستان صنعتی یزد بجای آقای شمس خرمی پیشنهاد می گردد، با ذکر این نکته که قبل از اعزام، در دوره پانزده روزه ای که درمحل هنرستان صنعتی تهران که اولین هنرستان صنعتى کشور، توسط اساتید آلمانى دایر و اداره میشد جهت آشنائی بیشتر و مطالعات فنی و آموزشی شرکت نمایند.
ایشان در فروردین سال 1346با حکم وزارتی به سمت رئیس هنرستان صنعتی یزد که اولین هنرستان تخصصى در یزد بود منصوب می شوند.
در آنزمان آقای سیدمحمد عامری که مردی شریف و با وقار و اصیل و نجیب و زمان آقای شمس خرمی معاون هنرستان بودند در پست خود ابقاء و با آقای سید علی آیت اللهی دیگر معاون هنرستان بخوبی به انجام وظیفه می پردازند.سپس با برنامهریزی مناسب در جهت رفع کاستیها و بهبود آموزش به خصوص آموزش کارگاهی و برقراری نظم اقدام می نمایند، منجمله چون ساختمان اداری و کلاسهای هنرستان به فاصله عرض کوچه مجاور از ساختمان کارگاهها مجزا بوده و درب مستقل داشته است و رفت و آمد هنرجویان از نظر تردد و رعایت نظم مشکلاتى در بر داشت لذا بمنظور رفع مشکل با شهرداروقت یزد آقای حسن شریعتی تماس گرفته و با جلب موافقت ایشان و با همت معلمان و هنرجویان رشته ساختمان بین ساختمان اداری و کارگاهها راهرو زیرزمینی احداث و کارگاه توسط راه زیرگذروصل آموزشگاه می گردد و مشکلات آموزشگاه و هنرجویان برطرف می گردد. سپس چون کارگاه رشته های برق و فلزکاری گنجایش مناسب نداشت، به ساخت یک سالن در قسمتی از حیاط کارگاه و ساخت دو سالن در بالای طبقه همکف کارگاهها با استفاده از فضای آزاد و محوطه اقدام نموده و مشکل کارگاه برق و کارگاههای تراشکاری، سوهانکاری و جوشکاری از هم مجزا و مشکلات کار عملی هنرجویان مرتفع می گردد.
استاد آیت اللهی درآغازانجام وظیفه در هنرستان متوجه می شوند محل کارعملی هنرجویان رشته ساختمان مناسب نبوده و فضای باز کارگاهها باتوجه به کمبود مساحت کارگاهی، آموزش عملی به نحو مطلوب انجام نمیشود. لذا با اجاره قطعه زمینی وقفی از اداره اوقاف در مجاورت پمپ بنزین روحانیان اقدام نموده و زمانیکه آقای محمد طاهری خیرفرهنگی، به یزد می رسند همان شب بملاقات ایشان رفته و مشکلات موجود در هنرستان را به اطلاع ایشان میرساند و اضافه میکنند زمین آماده است. خیر محترم فرهنگى بلند همت پیشنهاد کمک را میپذیرند و میگویند نقشه ساختمانى مورد نظر را به استاد محمدحسین جعفری (یکی معماران قدیمى) بدهید.جناب طاهری با تامین هزینه اى قابل توجه کار ساخت کارگاه ساختمان را در دو طبقه تقبل میکنند وبناى دو طبقه کارگاه ساختمان ظرف شش ماه به اتمام می رسد.
سپس با کمک هنرجویان رشته ساختمان، فضای سرپوشیده آموزش عملی هنرجویان این رشته نیزآغاز میگردد. بنا براین با ساخت این کار گاه بخش رشته ساختمان ازهنرستان خیابان ایرانشهر جدا شده و به جنب پمپ بنزین روحانیان در خیابان(فرح سابق) استاد مطهری فعلی منتقل می شود که الآن هنرستان رنگ ریزی می باشد. تهیه نقشه مورد نظر توسط دبیران و هنرجویان رشته ساختمان وتامین بودجه با همت خیر مدرسهسازجناب آقای محمدطاهری بوده است.
بعد از انتصاب آقای مهندس در زمانی اندک کمبود کارگاهها برطرف و مواد مصرفی کارگاهها در رشته هاى فلزکارى و برق و مکانیک و درودگرى و ساختمان برای آموزش هنرجویان فراهم می گردد و آموزش تئوری و عملی رشته هاى هنرستان برابر برنامه هاى مصوب، کنترل و همه عوامل تحت نظارت قرارمی گیرد.
متاسفانه دو همکار در زمان خدمت برای استاد کارشکنی کرده و ناراحتی هائی درست می کردند که بگفته ایشان می توانستند با یک ابلاغ مرخصشان نمایند اما تحمل می نمودند تا مسائل جانبی و حاشیه ای را کاهش دهند. استاد اضافه می کنند
از فرمایشات علی ع برای تمام ادیان است که خود را به نیت خوب عادت بده و زخم زبان دردناکتر از زخم نیزه است بهترین میراث پدر برای فرزند ادب است.
ادامه دارد
با تشکر بسیار از سرکار خانم مرآت مدیریت محترم سایت « یاد یاران یزد »
سند آبی...
ما را در سایت سند آبی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 94 تاريخ: جمعه 20 مرداد 1396 ساعت: 17:17